Před první koupí pneumatik pro čtyřkolky byste se měli naučit něco o jejich parametrech. Pneu pro čtyřkolky bývá na bočnici označeno trojicí čísel:

25 x 8 – 12

  • 25 – výška pneumatiky v nahuštěném stavu (jedná se o pneu nahuštěné podle pokynů výrobce) – hodnota je udávaná v palcích.
  • 8 – šířka pneumatiky v nahuštěném stavu (znovu podle pokynů výrobce) – hodnota je udávaná v palcích.
  • 12 – průměr disku, na který je daná pneumatika určena – hodnota je udávaná v palcích.

Někteří výrobci však přebírají metrický systém, který se používá u klasických pneumatik pro automobily. Zde vypadá označení pneumatiky pro čtyřkolky následovně:

205/80R12

  • 205 – šířka pneumatiky v milimetrech (při správném nahuštění podle pokynů výrobce).
  • 80 – hodnota udává procentuální výšku počítanou z šířky pneumatiky.
  • R – označuje směr umístění vláken v pneumatice – zde se jedná o radiální pneu.
  • 12 – průměr pneumatiky v palcích.

Dále na boku pneumatiky se nacházejí i další důležité parametry:

8×8,3+5,4/110

  • 8×8 – průměr disku a vnitřní průměr pneumatiky
  • 3+5 – určuje hloubku uchycení středu disku
  • 4/110 – první číslo označuje počet otvorů pro upevňovací šrouby, druhé číslo je vzdálenost jednotlivých otvorů od sebe v milimetrech (pro tuto hodnotu platí jedna pomůcka – vždy se měří vzdálenost přes střední otvor).

Teď, když jsme si probrali jednotlivé parametry na pneumatikách pro terénní čtyřkolky, můžeme se vrhnout na druhy pneumatik a jejich výrobce.

Technické parametry

Dle technických parametrů čtyřkolek se používají průměry pneumatik od 6 do 14 palců. Ty nejmenší průměry se používají především u dětských čtyřkolek – naopak ty největší u velkých terénních.

Mezi nejvýznamnější výrobce pneumatik pro čtyřkolky patří AutoMM, King Tire, Wanda, Maxxis a Duro. Ceny se pohybují od 700 Kč až k 7 000 Kč.

Typy pneumatik

Před výběrem pneumatik si musíte srovnat v hlavě, pro jaké účely budete především čtyřkolku používat. Od toho se samozřejmě odvíjí i typ pneumatik. Nejrozšířenější jsou pneu s výrazným terénním vzorkem – ty oceníte v terénu, ale na klasické silnici z nich nadšeni nebudete.

Pneumatiky pro čtyřkolky jsou většinou tvořeny několika vrstvami pláten, které jsou spojeny pryží. Větší počet pláten znamená větší odolnosti proti průrazu a také i vyšší cenu. Jen málo pneumatik má kord z drátů, které známe z pneu pro osobní/nákladní automobily.

V prodejnách je na výběr jak silniční pneu, tak terénní. Pokud budete používat jeden typ do jiného prostředí, než je určen, sníží se tím radikálně jeho životnost.

Celkově pneumatiky na čtyřkolky mají kratší životnost než jejich protějšky pro automobily. Je to způsobeno jak měkčí směsí pneumatik (čtyřkolka je lehčí než automobil), tak náročnějším provozem (například v terénu).