Každý řidič by měl znát, jaké „obutí“ se hodí pro jeho automobil. Gumy na auto (lidově řečeno) mají několik druhů, které se liší jak technickým provedením, tak užitím v jednotlivých částech roku. Existují dva nejznámější typy – letní a zimní. V posledních letech se však do popřední dostávají i celoroční pneumatiky, které jsou univerzální variantou pro dva předešlé.

Letní pneumatiky

Letní pneumatiky oceníte především v horkých dnech, kdy jejich skvělá přilnavost vás nezklame. Letní pneu je vyrobené z tvrdé pryže, která má dlouhou životnost a skvěle drží stopu. Letní pneumatiky nejsou moc užitečné při teplotách pod 7 stupňů Celsia – zde přichází na řadu zimní varianta.

Zimní pneumatiky

Zimní pneumatiky jsou vhodné pro chladnější části roku. Jsou vyrobené z měkčí směsi gumy, která při mrazech skvěle přilne k vozovce a zabezpečí tak bezpečnou jízdu.

Zimní pneu má speciálně uzpůsobený povrch plný zářezů a drážek, které odvádějí přebytečnou vodu zpod pneumatiky. Tím zabraňují vzniku nekontrolovatelného smyku (aquaplaningu) na vrstvě vody na vozovce. Díky novele zákona o pozemních komunikacích jsou zimní pneumatiky povinné od začátku listopadu až do konce března.

Výjimkou v zákoně je však možné je nazout až v případě, že silnice je pokryta souvislou vrstvou sněhu, či je namrznutá. Také budete muset automobil přezout na zimní pneu, pokud podle venkovních teplot a povětrnostních podmínek se dá očekávat, že silnice budou zasněžené či pokryté ledem.

Celoroční pneumatiky

Gumy na auto pro celoroční ježdění sice ušetří nemalé peníze, které byste jinak dali za dvojí sadu pneumatik (letních a zimních), ale tento typ pneu neexceluje v žádném prostředí. Jedná se o pouhou alternativu pro lidi, kteří vyjíždějí na silnice jen párkrát do roka (sváteční řidiči) a nechtějí si pořizovat dvě sady pneu.

Celoročně se pneumatiky sice dají používat, ale v létě vás mohou překvapit svojí horší přilnavostí a v zimě dlouhou brzdnou dráhou. Celoroční gumy na auto jsou v podstatě pneumatiky určené pro zimu, ale mají tužší dezén, takže životnost je mnohem delší.

Celoroční gumy na auto mají netradičně řešený běhoun, který v sobě kombinuje hned dva profily (letní i zimní). Letní část (zpravidla jedna polovina pneumatiky) má vlnitý povrch pro dobrou přilnavost. Zimní část je obdařena množstvím zářezů, které dobře odvádějí vodu.

Náležitosti pneumatik

Všechny typy pneumatik mají dle zákona dovolenou hloubku dezénu. Pro letní provoz je dovolena minimálně 1,5 mm a pro zimní pneu jsou to 4 mm. Jedině dodržováním těchto hodnot je zabezpečena bezpečná jízda po vozovkách.

Slabší „oježděné“ pneumatiky (mnohdy bez vzorku) nemohou splňovat funkce kvalitních provozuschopných pneumatik. Zbytečně tak vzniká riziko smyků v důsledku nedostatečné přilnavosti pneumatik k vozovce.