Existuje velké množství pneumatik, které jsou určené pro různé motorky. Zde je krátký výčet těch nejznámějších: Sport / Touring, Racing, Choper / Cruiser, Enduro / Cross  a Scooter. Každý z jednotlivých typů má své pro a proti – konstrukcí a použitým materiálem jsou vždy uzpůsobeny pro daný účel.

Rozdílné typy pneu

Rozdíl mezi typy pneumatik je nejvíce znát mezi silniční a crossovou pneumatikou. Crossová pneu se vyznačuje výraznými „špunty“, které napomáhají stroji v těžkém terénu pro co nejrychlejší a nejbezpečnější průjezd. Množství zářezů v pneumatice vypadá na první pohled jako náhodné, ale každý prvek na styčné ploše pneumatiky má svůj účel.

Silniční pneumatika je často tvořena z několika různých vrstev gumy, která zlepšuje vlastnosti pneumatiky. Na hlavní styčné ploše je tvrdší kaučuk, který se pod váhou těžké pneumatiky tolik neodírá. Na bočnicích je měkčí materiál umožňující flexibilní naklánění motorky.

Je nutná pravidelná péče?

Pneumatiky pro motorku jsou dost zatěžované a zaslouží si pravidelnou péči a kontrolu. Řidiči motorek to jistě znají, ale pro jezdce na „čtyřech kolech“ je jistě novinkou, že před každou jízdou motorky je nutné zkontrolovat tlak v pneumatikách – a to pokud možno kvalitním kalibrovaným měřicím přístrojem.

Pneumatiky musí být nahuštěny vždy podle doporučených pokynů výrobce. Každý výrobce dodává k pneumatikám i papírový/plastový štítek s doporučovanými tlaky pro nahuštění.

Bezpečnost především

U automobilů je možné vcelku bez rizika koupit ojeté pneumatiky a používat je – vždyť jsou 4, a když jedna praskne, tak se nejedná většinou o vážný defekt. Jenže motocykly má pouze dvě pneumatiky, a když jedna exploduje, tak vás Bůh chraň. Rozhodně se tedy nevyplatí šetřit na pneumatikách.

Nedoporučuje se kupovat ojeté pneumatiky, protože při koupit jisto jistě neznáte jejich předchozí používání. Například pneumatiky z okruhu dostávají solidně zabrat – rychlé střídání teplot a tlaků udělá své a pneumatiky brzo ztrácí své užitečné vlastnosti.

Skladování

Při nákupu nových pneumatik není vždy vyhráno – je nutné zkontrolovat datum výroby, které je vyraženo na bočnici pneumatiky. Pokud se jedná o 1-2 roky staré pneumatiky, které vypadají na pohled dobře, neměl by být problém.

Pokud však pneumatika ležela ve skladu 3-4 roky, musíte se přeptat na podmínky skladování. V chladném a stinném skladu by se pneumatikám nemělo nic stát.

Pokud však došlo k špatnému skladování, tak to bude mít na pneumatikách následky – a ty pak pocítíte vy při své poslední jízdě. Proto pamatujte, že se nevyplatí při výběru pneumatiky na motorku šetřit.

Pneumatiky na motorku jsou učiněnou alchymií, a pokud se v ní nevyznáte, měli byste výběr pneu na svého motorového miláčka přenechat někomu zkušenějšímu, který jistě vybere kvalitnější obutí pro motocykl než vy.