Vyjet na zasněženou, nebo zledovatělou vozovku bez zimních pneumatik by se vám od 1. listopadu do 31. března nemuselo vyplatit. V platnost totiž vešla novela zákona o silničním provozu, která pneumatiky za těchto podmínek nařizuje.

Úprava zákona

Celou novelu a její aktualizaci odstartovala nehodovost během zimních měsíců. Ta se totiž každým rokem zvyšovala až na neúnosnou hranici.

Na úpravu zákona o silničním provozu zareagovali především prodejci a distributoři zimních pneumatik. Ti se zaměřili nejen na klasické nejstandardnější rozměry, ale i na méně užívané, jako například zimní pneu 215-65-16.

Aby nabídli co možná nejvíce, tak se u výběru začínají sledovat i další parametry – typ, hrubost a hloubka dezénu (vzorku), rychlostní a hmotnostní index, materiály a další.

Povinné zimní pneu

Určitě pamatujete na dobu, kdy zimní pneumatiky nebyly povinné. To možná i vyvolá otázku, zdali způsobí aktualizace zákona nějakou změnu k lepšímu nebo to je pouze způsob jak z lidí vytáhnout peníze…

Na obhajobu zimních pneumatik je třeba podotknout, že nehodovost se nížila o 7 procent, což je dobrá zpráva. Avšak nesnížila se pouze nehodovost, ale také cena pneumatik. Ty lze pořídit v několika cenových hladinách a vybírat můžeme od desítek tuzemských i zahraničních výrobců.

Trochu nestandardní rozměr zimního pneu 215-65-16 je na zimní vozovku velice ideální, protože je zde vysoké tření – díky šířce pneumatiky. Tu udává první parametr 215 (milimetrů). U šířky zimního pneu 215-65-16 mluvíme o široké pneumatice.

Zajišťuje lepší ovladatelnost vozidla do 3,5 tuny než pneumatiky s nižší šíří. Hodnota 65 nám udává procentuální rozměr bočního profilu z šířky 215 milimetrů. Poslední hodnota 16 se zapisuje někdy jako R16 a jedná se o radiální konstrukci.

Technické odlišnosti zimního pneu od letního

Na místě je uvést, jak je zimní pneu 215-65-16 odlišné od letního. Jednak je to typem dezénu (vzorku pneumatiky). Ten je hrubší, hlubší a tvarem přizpůsobený přesně na zimní vozovku. Přizpůsobivost jde i ruku v ruce s teplotní roztažností, která zajišťuje bezpečnější jízdu a lepší ovladatelnost vozidla.

Jestli nechcete o bezpečnosti a lepší ovladatelnosti vůbec slyšet, tak vás možná donutí k zamyšlení pokuta, která může být řidiči udělena za jízdu bez povinné zimní výbavy. Ta se může vyšplhat až na dva a půl tisíce korun a samozřejmě i nějaký ten bod.

Shrnutím lze tedy tvrdit, že povinné zimní pneumatiky své technické opodstatnění mají. Nejsou pouze zbytečným výdajem, za který je mnozí řidiči považují. Poskytují nejen komfort při jízdě, ale hlavně vyšší bezpečnost na silnicích. Řada řidičů si neuvědomuje, že neohrožují pouze svůj život, ale i životy ostatních účastníků silničního provozu.