Pravděpodobně už máte svůj první nákup pneu na čtyřkolky za sebou, takže nejste úplní „zelenáči“. Už víte, že existují na bocích pneumatik parametry (rozložení jednotlivých hodnot je 25 x 8 – 12 či 205/80R12 a vždy je k tomu udáváno další 6 hodnot 8×8,3+5,4/110). Pojďme se však na pneu pro čtyřkolky podívat okem laika, který se v nich nevyzná.

Číselné hodnoty se samozřejmě u jednotlivých sad pneumatik liší – zde jsou použity hodnoty pneu o průměru 12 palců jen jako příklad.

Pneu pro čtyřkolky je několik druhů. Liší se samozřejmě podle účelu používání:

  • bahenní (běhouny s ostrými úhly jsou na povrchu pneumatiky v malém počtu – díky tomuto rozložení mají pneumatiky dobrou rotaci a trakci – netradiční řešení povrchu je uzpůsobeno pro pohyb v bahně či písku)
  • sportovní/závodní (sofistikované řešení běhounu zajišťuje výbornou trakci na středních až těžkých terénech)
  • univerzální (pneumatiky jsou určené jak na silnici, tak do terénu, ale ani na jednom z povrchů neexceluje jako speciálky pro silnici či terén)
  • silniční (pneu pro použití na silnici, které zajišťuje skvělou trakci)
  • pneu pro použití na sněhu a ledu (podobně jako klasické pneu na automobily označené M + S – tedy Mud a Snow, je vyrobené z měkčí směsi, která při zimě netuhne a díky tomu zajišťuje dobrou přilnavost k vozovce. Díky použití těchto pneumatik, můžete dosáhnout až o 40% lepšího zrychlení.)

Na čtyřkolkách se používají bezdušové pneumatiky, které jsou huštěny nízkým tlakem (je nutné používat speciální nízkotlaké měřiče). Pneu na čtyřkolky se má (stejně jako jiné pneumatiky) hustit na výrobcem předepsanou hodnotu.

Podle daného použití jsou pneumatiky huštěny. Pro jízdu ve městě se doporučuje tlakovat pneumatiky na 0,6 až 0,9 atmosfér. Jízda v terénu vyžaduje měkčí pneumatiky, které je vhodné hustit na 0,4 až 0,6 atmosfér.

Nejnáročnější terény (hluboký sníh, bahno a písek) se dají zdolat většinou se silně podhuštěnými pneumatikami, které se „sednou“ a tím zvětší svoji styčnou plochu. Pneumatiky pro tyto terény se hustí maximálně na 0,25 atmosfér – často to bývá ještě méně.

Vždy se řiďte pokyny výrobce – výše uvedená čísla slouží pouze jako orientační rozsahů tlaků. Při správném používání pneumatik (na správném podkladu, při správném nahuštění atd.) se může životnost pneu pro čtyřkolky dostat až na 5 000 Km. Velice však záleží na dodržování předepsaných pokynů od výrobce.

Pneumatiky pro čtyřkolky mají podobnou konstrukci jako pneu pro automobily. Většinou je však rozdíl ve výplni – u čtyřkolek se jedná o několik vrstev plátna, automobily mají oproti tomu kord z kovového výpletu. Jen několik terénních pneu pro velké terénní čtyřkolky má kovový kord.

Čím více má pneumatika vrstev plátna, má větší odolnost proti průrazu. Nejkvalitnější plátna jsou vyrobená umělou cestou – polyamid je nekvalitnější. Mnohé levnější materiály mají problémy s životností a tak mohou často praskat.