Škoda Felicia je oblíbeným vozem v českých kotlinách. Jedná se o tzv. „držák“ – automobil bez větších technických problémů ujezdí tisíce kilometrů, a když dojde k nějaké základní závadě, dokážete ho opravit přímo na cestě. Oblíbenost Felicií nijak neklesla s příchodem nových modelů automobilky Škoda.

První Felicie byly v základní verzi nabízeny s ocelovými koly s parametry 4 1/2Jx13 H1 a pneumatikami 165/70 R13. Podle přání jste mohly mít i hliníková kola 5 1/2Jx13 H2 (na tehdejší dobu šlo o technický výdobytek!) a pneumatikami 165/70 R13.

Všechny disky měly rozteč mezi otvory (4 otvory) pro upevňovací šrouby 100 mm. První vozy měly pneumatiky s technologií Radial Steel – podle označení měly ocelový nárazník, který zmenšoval riziko proražení pneumatiky.

Označení parametrů na pneu

Pro méně znalé vysvětlím označení daných pneumatik a ráfků. Jako příklad si vezměme první zmíněná kola - 4 1/2Jx13 H1. První dvojčíslí (4 1/2) označuje šířku disku v palcích (zde tedy čtyři a půl palce).
Písmeno J značí tvar ráfku a číslovka 13 je průměr ráfku – znovu v palcích. Podle posledního písmena (H) poznáme, že ráfek má bezpečnostní výstupek – následující jednička označuje, že se jedná o jednostranný výstupek.

Pneumatika 165/70 R3 – šířka pneumatiky v mm je první číslo před lomítkem (tedy 165 mm), číslovka 70 označuje procentuální poměr výšky k šířce (výšku zjistíme následovně: vypočítáme si 70% ze 165 mm). Písmeno R značí technologii umístění vláken v kordu – zde se jedná radiální vlákna. Poslední číslovka nám říká, že pneu má vnitřní průměr 13 palců.

Směr otáčení pneumatiky

Všechny pneumatiky na Felicii měly na sobě vyznačen směr otáčení – pomocí šipky na bočnici. Mnohdy se v autoservisech při výměně stávalo, že „šikovný“ mechanik prohodil strany pneumatik a zákazník odjel spokojeně z autoservisu.

Ale po pár minutách jízdy zjistil, že něco není v pořádku a samozřejmě se vrátil. Mechanik dostal za „uši“ od mistra a příště si už pamatoval, že ta šipka na boku není jen pro srandu „králíkům“.

Dušové a bezdušové pneumatiky

Pro méně znalé pneumatik se používá na boku pneu další označení, které nám říká, jestli pneumatika je uzpůsobena pro vnitřní duši, či ji nepotřebuje. Bezdušové pneumatiky na Felicii mají uvnitř zesílená žebra (která částečně nahrazují pevnost nafouklé duše).

Pokud se i přesto pokusí někdo dát duši do této pneumatiky, tak dlouho nevydrží – právě zesílená žebra doslova „prohryžou“ duši a ta praskne. Tyto pneumatiky jsou označené jako Tubeless. Dušové pneumatiky mají na bočnici zkratku TT.

Pneumatiky na Felicii je možné dokonce zaměnit – musíte se však řídit informacemi uvedenými ve velkém technickém průkaze. Plechové disky z Felicie jdou zpětně použít pro starší model Škodovky – Favorita (pouze však modely vyrobené od roku 93). Zpětně to však nejde kvůli nižší únosnosti ráfků, které byly dimenzovány pro starého Favorita.