Zimní pneumatiky bychom měli nazouvat na své automobily už od chvíle, kdy se hodnoty na venkovních teploměrech pohybují pod 7 stupni Celsia. Samozřejmě při první chladnější podzimní noci nemusíte hned přezouvat. Dávejte spíše pozor, na více chladnějších dní za sebou (v pozdním podzimním období), které předchází nástup zimy.

Novela zákona

Díky novele zákona o pozemních komunikacích, která vešla v platnost 1. srpna 2011, je nutné přezouvat osobní vozy v období od začátku listopadu a konce března.

Jedná se o změnu, která vystřídala legislativní příkaz z minulých let, kdy povinné zimní pneumatiky byly nutné jen pro jízdy na silnicích označených značkou Zimní výbava.

Podle novely zákona je nutné nazout zimní pneumatiky v případě souvislé vrstvy sněhu, ledu či námraze na vozovce. Dále je v zákoně výjimka, že zimní pneumatiky je nutné nazout na automobil, když se podle povětrnostních podmínek dá očekávat zhoršený stav silnice – právě v důsledku napadaného sněhu či námrazy.

Zimní pneumatiky je vhodné nazouvat s předstihem, protože jakmile padne první sníh, tak se všichni řidiči najednou rozpomenou, že nemají přezuto a vyrazí útokem na nejbližší pneuservis.

A v ten moment samozřejmě bude už pozdě. Potvrzením toho je i množství každoročních nehod, které se stanou z neopatrnosti a zbrklosti řidičů, kteří jeli do auto/pneuservisu pro přezutí na zimní pneumatiky.

Nutnost přezout vozy do zimního obutí není samozřejmě samolibým výmyslem našich zákonodárců. Podobné (a mnohdy přísnější) zákony platí po celé Evropě a mají své opodstatnění.

Zimní pneumatiky

Zimní pneumatiky jsou vytvořené z jiné gumové směsi, než jejich letní protějšky. Zimní pneu lépe snáší chlad (netuhne jako letní) a jeho dezén je lépe uzpůsoben pro odvádění vody zpod pneumatik. Tím se snižuje riziko aquaplaningu, při kterém se vozidlo stává neovladatelným a tím nebezpečným jak řidiči a jeho cestujícím, tak ostatním účastníkům provozu na komunikaci.

Měkký běhoun zimních pneumatik je lépe připraven na chladné zimní dny na silnicích a platí to samozřejmě naopak – zimní pneumatiky při vyšších venkovních teplotách přezujeme na letní. Jedině tak zabezpečíme dlouhou životnost našich pneumatik a samozřejmě bezpečné návraty automobilem do našich domovů.

Určitou alternativou mohou být celoroční pneumatiky, které se používají jak v létě, tak v zimě. Samozřejmě univerzální řešení nedosahuje kvalit jak letních, tak zimních pneumatik, ale je pouhou nápodobou.

Shrňme si tedy to, od kdy zimní pneumatiky máme nazout: jestliže průměrná teplota několika následujících dnů klesne pod 7 stupňů Celsia, pokud je na vozovce souvislá vrstva sněhu, ledu či námrazy, nebo pokud můžeme podle okolností a počasí za oknem očekávat takto nepříznivý stav vozovky.