Změna novely zákona § 40 o silničním provozu nařizuje řidičům jako povinnou výbavu zimní pneu. A to v období od 1. listopadu do 31. března, pakliže se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy, popřípadě jsou-li takové podmínky předpovězeny.

Typy řidičů

Na celou novelu zákona se můžeme podívat ze dvou pohledů – na jedné straně je řidič, kterého zajímá bezpečnost sebe i ostatních. Má rád komfort při řízení a chce se vyhnout případné pokutě.

Na straně druhé je nezodpovědný řidič, kterému novela připadá jako vládní trik, jak z lidí vytáhnout peníze. Celou zimu jezdí na letních pneumatikách, když se mu to „trošku“ smekne, tak ho to vůbec neirituje.

Příkladný řidič dobře ví, že jeho Peugeot, který obouvá zimní pneu 185-65-15 je daleko spolehlivější než s letními pneumatikami.

Připravený řidič je v bezpečí

Zimní pneu 185-65-15 vybral přesně na typ svého automobilu, přičemž si vyhledal, že cena se, díky konkurenci, značně snížila, což mu umožnilo vybrat si své zimní pneumatiky i na základně nových parametrů – hmotnostního a rychlostního indexu, a také typu dezénu.  Dobře věděl, že před začátkem listopadu budou v servisních centrech návaly, proto si zařídil pneumatiky už dříve a výhodně.

Také se informoval, že pokuta, kterou může dostat je až do výše dvou a půl tisíce korun a několika bodů. Usoudil, že z ekonomického i bezpečnostního hlediska se mu vyplatí více svůj osobní automobil připravit na zimní sezónu.

Liknavost může zabíjet

Podíváme-li se na druhého řidiče, tak ten rovněž vlastní Peugeota, tudíž stejný typ a rozměr zimního pneu 185-65-15, ale přes zimu užívá letní pneumatiky. Vůbec se neinformoval o skutečnosti, že letní pneumatiky nejsou na zimní vozovku stavěny. Nemají tak dobrou tepelnou roztažnost, která má zásadní vliv na tření pneumatiky s vozovkou, což zhoršuje ovladatelnost vozidla.

Rovněž nemají přizpůsobený odvod vody pro zimní období. Jednoduše si řekl, že od listopadu do března to nějak ,,přetrpí“. Tento řidič má sice stále v peněžence ušetřené peníze za nekoupené zimní pneumatiky, ale… Neustále ho bude pronásledovat strach z policejní hlídky a pokuty, která ho při kontrole nemine.

Je hrozbou nejen pro sebe, ale i pro své okolí. Při rozjezdu do mírného kopce by také mohl nastat problém. A co potom při nehodě? Lístek s pokutou a vysmátá paní na přepážce pojišťovny, která mu rozbitý automobil rozhodně neuhradí.

Na trhu je velký výběr pneu

Přitom zimní pneu 185-65-15 se prodává v celé škále cen. Už u nižších modelů zimních pneumatik se dá očekávat velmi dobrá kvalita. Některé typy levnějších modelů dokonce mnohdy předčí ty dražší.

Materiály jsou lepší a odolnější, tudíž dostat se pod povolenou hloubku dezénu čtyři milimetry nebude jistě trvat jednu zimní sezónu. Dokonce i technologické vymoženosti jako indikátor opotřebení je dnes téměř na všech zimních pneumatikách.