Stojany pneumatik prý napomáhají lepšímu skladování pneumatik. Nejsem si jist, jestli dokážou nahradit klasické skladování pneu, na které jsou Češi zvyklí – 4 pneumatiky ve „stohu“ na sobě. Jednoduché, účelné a bez zbytečných nákladů.

Deformují se pneumatiky?

Výrobci stojanů na pneumatiky však kontrují tím, že při tomto způsobu skladování se mohou pneumatiky deformovat a tím ztrácet na kvalitě. Co je na tom pravdy to netuším, ale myslím si, že když to poslední desítky let fungovalo bez stojanů, tak nejsou tak potřeba.

Dokonce i autoservisy skladují pneumatiky ve stozích „na stojáka“ a nikdo se nad tím nepozastavuje. Stojan na pneumatiky může být z technického hlediska řešen hned několika způsoby. Pojďme se na ně podívat. Typickým zástupcem je tyčový stojan.

Tyčový stojan

Tyčový stojan je určený pro skladování pneumatik ve vodorovné poloze. Při skladování prý nedochází k deformaci pneumatik – každá má dostatečný prostor kolem sebe. Stojan díky své subtilní konstrukci nezabírá moc místa a dá se složit – jednotlivé segmenty se dají lehce demontovat.

Většina základních tyčových stojanů umožňuje skladovat pneumatiky do šířky pneumatiky 205 mm. Námi zkoušený stojan měl výšku 100 cm a při umisťování pneumatik nedocházelo k žádným problémům. Stojan ve vertikálním směru dobře držel i po umístění 4 pneu. Cena jednoho stojanu se pohybovala kolem 500 Kč.

Nevýhodou tohoto stojanu je jedna z jeho výhod. Na výšku zabírá zbytečně moc místa, protože mezery mezi jednotlivými pneumatikami jsou poměrně velké. Nemůžete tak na sebe položit více jak jednu sadu pneu.

Svislý držák pneu

Obdobou stojanu na pneu, který skladuje přes zimu/léto kola ve vodorovné poloze je držák pro svislé skladování. Oproti minulé variantě jsou pneumatiky umístěny vertikálně (2 nad sebou). Cena je podobná jako u předchozího modelu.

Dražší modely stojanů mají i pomocná kolečka, která pomáhají při stěhování celého stojanu. Většinou se jedná o 3 koleček, které jsou umístěny taky, aby váha jízdných kol se rovnoměrně rozložil a nedocházelo k převrhnutí. Cena pojízdných stojanů však bývá dvojnásobná (cca 1 000 Kč).

Držáky pneumatik na stěnu

Dalším druhem stojanu na pneumatiky je držák na stěnu. Lehká kovová konstrukce se připevní na zeď a na každý držák se připevní jedna pneumatika. Ta je skladována v poloze, v jaké je běžně upevněna na automobilu.

Cenově vychází tento stojan podobně jako svislý držák – za 4 kusy držáku pneumatik na stěnu dáte cca 440 Kč. Jeho výhodou je však fakt, že se pro skladování využije prostor, který jinak těžko využijete – část zdi.

Celkově je na každém z nás řidičů, pro který způsob skladování pneumatik se rozhodneme. Buď budeme držet „tradici“ a dávat pneumatiky do stohu na sebe, nebo využijeme „moderního“ řešení v podobě stojanu či držáku.