Výběr pneumatik pro zemědělské stroje a konkrétně pro traktory nepatří mezi nejjednodušší. Při výběru obutí je nutné zohlednit hned několik faktorů:

  • 1. Rozměr pneumatiky (tak jako u každého vozidla i u traktoru velikost ovlivňuje užití pneumatiky)
  • 2. Typ pneumatiky (některé typy jsou vhodné na silnice, některé do těžkého terénu, další mohou výrazně ušetřit peníze za palivo)
  • 3. Únosnost pneumatiky (je nutné při výběru počítat s únosností jednotlivých pneumatik – zatížení vozidla se mění například při vykládce či nakládce nákladu, nebo při připojování orebných modulů)
  • 4. Rychlostní index (zemědělské pneumatiky nejsou stavěné na rychlosti vyšší než 40 km/h – to odpovídá cca rychlostnímu indexu A8)
  • 5. Dezén pneumatiky (jednotlivé typy dezénu se mají používat jen tam, kde je jich zapotřebí – pneu pro zemědělská vozidla neudělá moc práce v kamenolomu a zase naopak)
  • 6. Výkon stroje (na trhu je mnoho rozdílně výkonných traktorů – i na tento faktor je nutné brát ohled – pneumatiky musí přenést výkon stroje na pohyb celého vozidla)
  • 7. Výrobce pneumatik (značkové pneumatiky jsou samozřejmě kvalitnější, protože jejich vývoj se neustále posouvá – ale s tím souvisí i jejich vysoká cena za pořízení i servisování).

Pneumatiky na traktor nejsou rozhodně jedny z nejlevnějších obutí. K vysoké ceně si připočtěte, že na jeden traktor je často potřeba 2 různých sad pneu – jedny vodící (přední) a záběrové (zadní).

Při výběru pneu je nutné opravdu zohlednit konečný účel vašeho zemědělského stroje. Na trhu existuje množství typů pneumatik – radiální/diagonální, nosné, záběrové, zátěžové a další.

Traktorové pneumatiky se skládají ze 4 částí:

  • Kostry (jedná se o nosnou část pláště, která zachycuje veškeré namáhání – je tvořena několika vrstvami kordu, který je uchycen v patkách pneumatiky na lankách. Obecně platí, že čím má kostra více vrstev tím je odolnější proti průrazu a poškození)
  • Běhounu (povrchová vrstva, kterou tvoří pryžový dezén – je opatřena žebry)
  • Bočnice (boční pryžová vrstva, která chrání kostru před poškozením a úniku vnitřního tlaku – na bočnici se také vždy nachází označení pneumatiky a její parametry)
  • Patka (spojuje plášť s ráfkem a z toho důvodu musí být dostatečně pevná a tuhá – skládá se z lanka, křídla, jádra a patního pásku)

Stejně jako u jiných vozidel i u pneumatik pro traktor záleží na nahuštění – při nafukování pneumatiky je nutné se vždy řídit pokyny výrobce.

Špatně nahuštěná pneumatika má velký vliv na opotřebení motoru (pneu špatně přenáší výkon a tím zbytečně zatěžuje motor), spotřebu paliva a samozřejmě na životnost pneumatiky. Například při podhuštění pneumatik může dojít k poškození bočnic, které dostávají nadbytečným tlakem „na frak“.