Zimní pneumatiky sem, zimní pneumatiky tam. Ano, jistě jste postřehli novelu zákona, která vešla v platnost 1. srpna 2011. V ní je mimo jiné napsáno, že zimní pneumatiky jsou od začátku listopadu až do konce března, při souvislé sněhové vrstvě či namrzlé vozovce povinnou výbavou.

Bezpečnost především

Jistě, asi se to příliš vám, řidičům, nelíbí, ale z hlediska bezpečnosti je to značný pokrok. Netřeba připomínat, kolik dopravních nehod vzniklo díky dlouhé brzdné dráze na zmrzlé vozovce s letními pneumatikami. Bezpečnost je asi nejzásadnější, ale přezutím na zimní pneu zlepšíte i svůj komfort při řízení. Přeci jen vyjet na hory s letními pneumatikami se rovná strachu před tím, co bude.

Přitom výběr zimních pneumatiky je v dnešní době daleko snazší, jelikož výrobci se svými typy předhání, seč můžou – přinášejí nižší ceny, nové technologie, odolnější materiály a další.

Technické parametry

Zaměříme se na zimní pneumatiky 165/70 R14. Jedná se o typ, který je užší. První hodnota – 165 se měří v milimetrech a udává šířku pneumatiky. Hodnota 70 nám v procentech z šířky 165 milimetrů říká o velikosti ráfku.

„R“ nám značí radiální konstrukci pneumatiky. Krom těchto základních konstrukčních hodnot můžeme zabrousit také do často neřešených parametrů, jakými jsou například rychlostní a nosnostní index a typ dezénu.

Vlastníte-li automobil, kde jsou výrobcem určeny zimní pneumatiky 165/70 R14, tak je potřeba myslet na to, že šířka pneumatiky 165 milimetrů není příliš velká a automobil má menší tendenci tření, což má i své výhody. Díky užším pneumatikám se snižuje spotřeba a probíhá lepší odvod vody z povrchu a dezénu pneu.

Co Vás asi dříve či později začne trápit je hloubka dezénu. Je dobré tuto hodnotu kontrolovat, lépe dříve než ji zkontroluje Policie ČR a prohlásí ji za špatnou – u zimních pneumatik je to méně než 4 milimetry, u letních méně než tři. Policie může za více sjetou pneumatiku udělit pokutu až 2500 Kč, což se u některých typů pneumatik rovná finanční hodnotě 2,5 pneumatiky.

Indikátor opotřebení (TWI)

Stejtost pneumatik se dá lehce poznat pomocí takzvaného indikátoru opotřebení (TWI). Jedná se o barevný proužek, který určí míru opotřebení. Tato technologie je využívána dnes na všech typech zimních pneumatik a velice usnadňuje práci běžným řidičům.

Bylo by vhodné napsat, proč jsou zimní pneumatiky 165/70 R14 odlišné od letních pneumatik stejného rozměru: především u zimní pneumatiky jsou vyrobené z odlišného materiálu, který se lépe přizpůsobí zmrzlé vozovce (zde je zásadní i tepelná roztažnost, která se s teplotou vozovky mění). Také mají hrubší a od letních pneumatik odlišný dezén.

Oproti tomu letní pneumatiky mají horší záběr na zmrzlých a zasněžených vozovkách a především jejich gumová směs tvrdne při nízkých teplotách. Tím se zmenšuje přilnavost pneu k vozovce.