Výběr zimního pneu 205-55-16 nebyl nikdy snazší. O vaši přízeň se ucházejí nejen velcí tuzemští prodejci, ale také „hvězdy“ jako Dunlop, Michelin či GoodYear. Všechny pobočky těchto značek v České republice jsou si dobře vědomy, že zákazníků přibývá.

Zaujímají nové strategie – lepší cena, kvalita a dostupnost, v co možná nejvíce rozměrech pneumatik. Ale svou distribuci do ČR podporuje především novela zákona, která vešla v platnost srpnem 2011.

Novela zákona

V ní stojí, že zimní pneumatiky patří k povinné výbavě automobilu od 1. listopadu do 31. března, a za předpokladu, že na vozovce je souvislá vrstva sněhu, ledu či námrazy, popřípadě při zhoršených povětrnostních podmínkách, a to i za předpokladu, že tyto okolnosti jsou předpověděny.

Dříve byly zimní pneumatiky užívány především při cestách na hory a ve zhoršených podmínkách. Často na základě platné legislativy z minulých let, která přikazuje na určitých úsecích silnic republiky (především ve vysoce položených oblastech) dodržovat značku Zimní výbava.

Aktualizace zákona o provozu na pozemních komunikacích byla upravena pro větší bezpečnost na silnicích, a to především díky faktu, že nehodovost v zimních měsících rok od roku stoupala. V zimě 2012 Policie ČR vydala prohlášení, že nehodovost klesla o 7%.

Parametry pneumatik

Zaměříme-li se na zimní pneu 205-55-16, tak hned z prvního rozměru (tedy 205 milimetrů) je patrné, že se jedná o pneumatiku širší. Větší šířka zimní pneumatiky je důležitá pro dobré tření s vozovkou. Vozidlo s tímto rozměrem má lepší jízdní vlastnosti než užší pneumatiky. Ovšem za lepší přilnavost s vozovkou se zaplatíme větší spotřebou paliva.

Už v úvodu bylo naznačeno, že technologie se zlepšuje. To, co dříve byl nadstandard, je dnes naprosto běžná věc. Například indikátor opotřebení pneumatiky, který je umístěn v dezénu pneumatiky. Překročíme-li povolenou hranici (u zimních pneu 205-55-16, stejně jako u ostatních, je to 4 milimetry), tak lze vidět signalizaci pomocí barevného proužku.

Mimo tuto „ vymoženost“ se u pneumatik řeší také hmotnostní index, který určuje možnou nosnost jedné pneumatiky, popřípadě také rychlostní index, který udává, do jaké maximální rychlosti je pneumatika stavěna.

Rizika používání nesprávného obutí

Pokud se chystáte letos automobil nepřezout nebo své zimní pneu 205-55-16 ani nezakoupit, tak mějte na paměti, že policisté přecházejí v zimních měsících od dokladů ke pneumatikám.

Kdekterý policista vás jistě při udělování pokuty poučí o rozdílu mezi letní a zimní pneumatikou. Zimní pneumatiky mají hrubší dezén (vzorek), jsou vyráběny z gumové směsi, která se přizpůsobuje chladnější vozovce, což zabezpečuje lepší přilnavost.

Naopak materiál letní pneumatiky na chladné silnici tuhne (neroztahuje se). To pak způsobuje horší ovladatelnost vozu a vyšší riziko smyku.