Všechny pneumatiky určené pro motorové vozy jsou označené podle dané normy. V tomto článku si rozebereme značení pneumatik pro osobní vozy. Označení pneumatik je vždy umístěno na boku (bočnici) pneumatiky.

Nejvýraznějším prvkem je název výrobce. Dále se na bočnici nachází označení, které určuje použití pneumatiky s duší či bez ní. Pneumatiky s vlastním žebrováním nepotřebující vnitřní gumovou duši se označují jako bezdušové – TubeLess či TL. Pneu s duší je označeno jako TT.

Dále si rozebereme hlavní značení pneumatik, které může vypadat následovně:

  • 205/55 R18 91W
  • Jednotlivě se jedná o označení:
  • 205 (Šířka pneumatiky v milimetrech)
  • 55 (Profilové číslo – poměr výška/šířka pneumatiky v %)
  • R (Konstrukce pneumatiky (Mohou být použity zkratky: R = radiální, D = diagonální, B = bias belted))
  • 18 (Průměr ráfku v palcích)
  • 91 W (Indexy zátěže a rychlosti (LI/SI))

Index zátěže (LI) se odvíjejí podle daných technických tabulek, které jsou běžně k dohledání na stránkách výrobce či materiálech dodaných k pneumatikám. Index LI značí maximální zátěž (91 z našeho příkladu označuje pneumatiku, kterou můžeme maximálně zatěžovat 615 kg na jedno kolo a 2 050 kg celým vozem)

Index rychlosti (SI) určuje maximální rychlost, pro kterou se pneumatika může používat. Označuje se písmeny L (max. 120 km/h.) až Y (max. 300 km/h.). Nově se pro závodní a supersportovní vozy používá index rychlosti ZR pro rychlosti nad 300 km/h.

    Další typy označení:

  • RF (Reinforced – tato zkratka označuje zesílenou kostru)
  • M+S (Mud + Snow – bláto a sníh. Pneumatika je vyrobená pro zimní provoz)
  • FR (označuje ochranu hliníkového ráfku před poškozením při najetí na obrubník)

Pneumatiky mohou být na bočnici označeny šipkou, které ukazují směr otáčení. Je nutné se řídit touto šipkou při montáži kola, aby nedošlo k špatné ovladatelnosti vozu. Pneumatiky poté nesplňují svůj účel, protože lamely odvádějící přebytečnou vodu a držící směr se neotáčejí ve správném směru.

Některé moderní pneumatiky mohou být označené zkratkou RFT (Run Flat Technology), SSR (Self Supporting Runflate) či DSST (Dunlop Self-Supporting Technology). Tyto pneumatiky jsou osazeny systémem nouzového dojetí (názvy se liší podle různých technologií jednotlivých výrobců – zde uvedeny zkratky pro: Bridgestone, Continental a Dunlop.

Pneumatiky se systémem nouzového dojetí mají sice speciální zesílenou vnitřní konstrukce, ale i přesto musí být namontovány na vozy, které pomocí elektroniky snímají vnitřní tlaku pneumatik. Tento systém se nazývá systém výstrahy při poklesu tlaku a je používán například u dražších vozů koncernu Volkswagen.

Při defektu pneumatiky zesílený běhoun podrží pneumatiku v původním tvaru a nedojde tak k případné kolizi vozidla. Je poté možné pokračovat v jízdě – pouze však rychlostí maximálně 80 km/h.